نورد گرم چیست؟
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت کافیست در خبرنامه ی سایت عضو شوید . برای عضو شدن در خبرنامه میتوانید از کادر پایین استفاده کنید






در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نورد گرم چیست؟
یک شنبه 4 مهر 1395 ساعت 20:46 | بازدید : 1646 | نوشته ‌شده توسط Tasme-110 |



نورد گرم (Hot Rolling) در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد انجام می شود. کاهش سطح سنگین از طریق نورد گرم یکی از روش‌های عمده تولید میله با سطح مقطع مستطیل ، گرد ، یا پیچیده‌تر است. این روش از طریق در هم شکستن ساختار ریختگی و ریز کردن اندازه دانه ، سبب بهبود خواص فلز ریختگی و در نتیجه همگنی بهتر و مقاومت و سفتی بیشتر آن می‌شود. در خلال نوردکاری و همچنین در بیشتر فرآیندهای آهنگری ، در مقایسه با اکستروژن، فشار و تغییر شکل در هر زمان معین به حجم کوچکی از فلز محدود می‌شود ، بنابراین می‌توان شمش‌های بسیار سنگین را با استفاده از دستگاه‌ هایی با ظرفیت بار متوسط تغییر شکل داد.

شمش به‌ صورت مداوم به داخل دستگاه نورد رانده می‌شود و معمولاً سرعت تولید زیاد است. در اینجا نیز مانند همه عملیات گرم‌ کاری سرعت عمل مسئله‌ ای حیاتی است. زیرا قطعه کار بر اثر سرد شدن سخت می‌شود. زمان لازم برای برگشت دادن تختال به قسمت ورودی غلتک‌ ها عامل محدودکننده سرعت است اما ، این مشکل برای اکثر اندازه‌ها ، با استفاده از غلتک‌ های دوطرفه ، رفع شده است. تختال‌ های بسیار کوتاه معمولاً توسط کارگر به عقب برگردانیده می‌شوند ، که این خود نیاز به کارگر را بسیار افزایش می‌دهد.

 

دستگاه نورد گرم برای تولید تختال یا شمشه از شمش‌ های فلزی ، به دستگاه نورد شمشه مشهور است و معمولاً دو غلتک بزرگ دارد ، که به‌ صورت قائم روی یکدیگر قرار دارند. در نتیجه به آن دستگاه نورد دو غلتکه می‌گویند و این در مقایسه با دستگاه‌های چهار غلتکه یا چند غلتکه است که عموماً در عملیات نورد سرد به‌کار می‌روند. از غلتک‌ هایی با طرح مخصوصی برای تولید محصولات گرم نوردیده طویل با مقاطع مختلف از قبیل گرد ، شش ضلعی ، ناودانی ، نبشی ، تیرآهن ، استفاده می‌شود. این مقاطع از نظر اقتصادی بسیار مهم‌اند ، زیرا مقدار تولید آن‌ ها زیاد است ، اما غلتک‌ های فوق را معمولاً به‌ طور تجربی و با درنظر گرفتن چند قانون کلی ، طراحی می‌کنند.

به‌ طور کلی مسئله عمده در این مورد نیز همانند آهنگری قالب بسته ، پر کردن قالب است ، که درباره آن مبانی نظری مختصری وجود دارد. در اینجا ارزیابی بارهای کاری برای این قبیل شرایط پیچیده موردنظر نیست ، اما می‌توان با استفاده از اطلاعات نظری موجود برای نورد ساده قطعه‌ ای تخت با سطح مقطع مشابه تخمین‌ های تقریبی زد.

منبع : scipost





:: موضوعات مرتبط: نورد گرم , ,
:: برچسب‌ها: نورد گرم , Hot Rolling , سپری آهنی , میلگرد ساده آهنی , تسمه آهنی , tasme-110 , تسمه-110 ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0